Tuesday, August 24, 2010

Selamat Datang...









Thursday, August 19, 2010

Tokoh-tokoh

1. Pengasas Microsoft: Bill Gates


  • Bill Gates atau William Henry Gates III (dilahirkan pada 28 Oktober 1955). Beliau merupakan pengasas (bersama Paul Allen) dan pada masa kini Pengerusi dan Ketua Pencipta Perisian bagi Syarikat Microsoft. Menurut majalah Forbes, beliau merupakan orang terkaya di dunia.
  • Bill Gates dilahir di Seattle, Washington kepada William Henry Gates, Jr., seorang peguam, dan Mary Maxwell, ahli jawatan kuasa First Interstate Bank, Pacific Northwest Bell dan ahli jawatan kuasa kebangsaan United Way. Gates belajar di Lakeside School, sekolah yang paling unggul di Seattle, dan meneruskan pelajarannya di Universiti Harvard, tetapi tidak menghabiskan pelajaran tingginya.
  • Semasa beliau belajar di Harvard, beliau dan Paul Allen menulis penterjemah Altair BASIC untuk Altair 8800 dalam dekad 1970. Altair merupakan komputer peribadi pertama yang berjaya. Diberi inspirasi oleh BASIC, sebuah bahasa komputer yang mudah dipelajari dan ditulis di Kolej Dartmouth untuk mengajar, versi Gates dan Allen kemudian menjadi Microsoft BASIC, bahasa pengaturcaraan yang utama untuk sistem operasi komputer MS-DOS, yang kunci kepada kejayaan Microsoft. Microsoft Basic kemudiannya dijadikan Microsoft QuickBasic. Apabila Microsoft QuickBasic dijual tanpa pengkompil QuickBasic dikenali sebagai QBasic. QuickBasic juga dijadikan Visual Basic, yang masih popular hingga ke masa kini.
  • Pada awal dekad 1970-an, Gates menulis Surat Terbuka kepada Penghobi, yang memeranjatkan komuniti penghobi komputer dengan menyatakan bahawa pasaran komersial wujud untuk perisian dan perisian tersebut tidak patut ditiru tanpa izin penerbitnya. Pada masa itu, komuniti tersebut dipengaruhi kuat oleh asas radio hamnya dan etika Hacker, yang menegaskan bahawa innovasi dan pengetahuan patut dikongsi oleh komuniti pengguna komputer. Gates kemudian mengasaskan Microsoft Corporation, satu daripada syarikat paling berjaya di dunia, dan memimpin arah kepada pembukaan industri perisian komputer.
  • Gates juga mendapat reputasi yang buruk mengenai caranya berniaga. Satu contoh ialah MS-DOS. Pada penghujung dekad 1970-an, IBM merancang untuk memasuki pasaran komputer peribadi dengan komputer peribadi IBM, yang dihasilkan pada 1981. IBM memerlukan sistem operasi untuk komputernya, yang direka mengelilingi, arkitektur 16-bit oleh keluarga pemproses x86 Intel. Selepas berunding dengan sebuah syarikat lain (Syarikat Digital Research di California), IBM bertanya Microsoft. Tanpa memberitahu mengenai ikatan mereka dengan IBM, eksekutif-eksekutif Microsoft membeli sebuah sistem operasi x86 daripada syarikat Seattle Computer dengan harga $50,000. (Ada kemungkinan Microsoft tidak dibenarkan oleh IBM untuk memberitahu ikatannya kepada orang awam) Microsoft kemudian melesenkan sistem operasi ini ke IBM (yang menerbitnya dengan nama PC-DOS) dan bekerja dengan syarikat komputer untuk menerbitkannya dengan nama MS-DOS, dengan setiap sistem komputer yang dijual.


2. Pengasas Google: Larry Page &Sergey Brin
  • Larry Page adalah salah seorang pengasas Google. Lawrence E. Page lahir tahun 1973 di Lansing, Michigan dari orang tua Carl Vincent Page, adalah seorang profesor ilmu komputer di Universitas Michigan dan Gloria Page, yang merupakan guru program komputer di Universiti Michigan. Setelah lulus dari East Lansing High School beliau mendapatkan Bachelor of Science di bidang komputer dari University of Michigan dan melanjutkan pengajian program Master di Universiti Stanford.
  • Pada September 1998 Google Inc dibuka di Menlo Park, California dan akhirnya Google Inc menetap di tempat yang sekarang di sebut Mountain View, California. Selama beberapa tahun berikutnya google yang dipimpin oleh Larry dan Sergey Google membuat banyak inovasi. Pada Oktober 2004 Google mengumumkan hasil pertama mereka sebagai sebuah perusahaan yang ditawarkan secara umum. Pada tahun 2005 Page telah menjadi orang ke-27 orang terkaya di dunia.
  • Larry mendapat penghargaan Marconi Prize pada tahun 2004.


3. Pengasas Facebook: Mark Zuckerberg, Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz & Chris Hughes
  • Memulakan Facebook Mark Zuckerberg dalam ruangan dari biliknya di Harvard. Setelah berhenti sekolah dan pindah ke Silicon Valley, penemu Facebook ini mulai memantapkan langkahnya. Zurkerberg Merupakan Jutawan paling kaya di dunia dengan usaha sendiri.
  • Facebook adalah laman web rangkaian sosial dimana para pengguna dapat bergabung dalam satu komuniti seperti kota, kerja, sekolah, dan daerah untuk berinteraksi antara satu sama lain. Mereka juga boleh menambahkan kenalan, menghantar mesej, dan mengemaskini profil peribadi orang lain agar dapat melihat tentang dirinya.
  • Dalam masa dua minggu selepas dilancarkan, separuh daripada semua mahasiswa Harvard telah mendaftar dan memiliki akaun di Facebook. Beberapa kampus lain di sekitar Harvard juga meminta untuk dimasukkan dalam jaringan Facebook. Zuckerberg pun akhirnya meminta bantuan dua temannya untuk membantu mengembangkan Facebook bagi memenuhi permintaan kampus-kampus lain.
  • Zuckerberg beserta dua orang temannya Memutuskan untuk pindah ke Palo Alto. Beberapa minggu kemudian. Zuckerberg bertemu dengan Sean Parker (salah seorang pengasas Napster), dan dari hasil pertemuan tersebut Parker pun bersetuju bekerjasama mengembangkan Facebook.
  • Pada September 2005 Facebook tidak lagi membatasi jaringannya hanya untuk mahasiswa. Pada September 2006 Facebook membuka pendaftaran untuk sesiapa sahaja yang mempunyai alamat e-mel.
  • Melihat perkembangan yang begitu, Friendster bermaksud untuk membeli facebook seharga 10 juta Dolar Amerika, namun ditolak oleh Zuckerberg. Beliau juga pernah menolak Viacom Tawaran daripada facebook yang ingin membeli seharga 750 juta dolar amerika, dan terkini Tawaran dari Yahoo yang ingin membeli facebook seharga 1 million US Dollar.
  • Pada usia 23 tahun, Penemu situs jejaring sosial Facebook, Mark Zuckerberg adalah pada urutan 785 dalam senarai orang - orang paling kaya dunia.


4. Pengasas Apple computer: Stephen Gary "Woz" Wozniak, Steve Jobs & Ronald Wayne
  • Steven Paul Jobs (lahir di San Francisco, California, Amerika Serikat, 24 Februari 1955; umur 54 tahun) adalah pemimpin perusahaan Apple Computer bersama Steve Wozniak dan tokoh utama di industri komputer.
  • Sebagai pengasas (dengan Steve Wozniak) Apple Computer di tahun 1976, beliau memperkenalkan konsep komputer di rumah dengan Apple II. Kemudian, ia merupakan salah seorang yang menyedari potensi untuk mengkomersialkan (graphical user interface) dan mouse yang dikembangkan di Palo Alto Research Center perusahaan Xerox, dan kemudian teknologi ini diterapkannya ke dalam Apple Macintosh.
  • Jobs juga merupakan pemimpin Pixar Animation Studios, sebuah perusahaan komputer animasi terkemuka di dunia layar lebar. telah menjadi multi-jutawan sebelum berumur 30 tahun.
  • Dilahirkan di San Fransisco oleh ibunya Joanne Simpson dan ayahnya Abdulfattah Jandali mahasiswa tamu dari Syria yang kemudian menjadi profesor ilmu politik. Sejak bayi beliau diadopsi Paul dan Clara Jobs dari Mountain View,Santa Clara County California. Keluarga angkat inilah yang memberikan nama Steven Jobs.
  • Pada tahun 1974, Jobs kembali ke California dan mulai menghadiri pertemuan "Homebrew Computer Club" dengan Steve Wozniak. Dia dan Wozniak bersama bekerja di Atari Inc., sebuah perusahaan pembuat permainan komputer yang terkenal, dengan jabatan sebagai perancang permainannya. Motivasinya pada waktu itu ialah mengumpulkan duit untuk melakukan perjalanan spiritual ke India.
  • Pada tahun 1976, Jobs, usia 21, dan Wozniak, 26, mendirikan Apple Computer Co. di garasi milik keluarga Jobs. Komputer pribadi yang diperkenalkan Jobs and Wozniak diberi name Apple I. Komputer itu dijual dengan harga AS$666.66, sebagai referensi terhadap nomor telpon dari Wozniak's Dial-A-Joke machine, yang berakhir dengan -6666.
  • Pada tahun 1977, Jobs dan Wozniak memperkenalkan Apple II, yang menjadi sukses besar di pasaran rumah tangga dan memberi Apple pengaruh besar di industri komputer pribadi yang masih muda. Di tahun 1980, Apple Computer mencatatkan namanya di bursa efek, dan dengan penawaran saham awal yang sukses, ketenaran Jobs bertambah. Tahun itu juga, Apple Computer melancarkan Apple III.
  • Seiring dengan berkembangnya Apple Computer, perusahaan itu mulai mencari kepemimpinan baru untuk membantu mengatur perkembangan perusahaan tersebut. Pada tahun itu juga, Apple juga mengeluarkan Apple Lisa yang teknologinya tergolong sangat maju pada saat itu tapi gagal
  • Pada tahun 1985, setelah banyak menyebabkan masalah kepemimpinan di dalam Apple, Sculley memberhentikan Jobs dari jabatannya dan mengusirnya dari Apple.
  • Setelah keluar dari Apple, Jobs mendirikan sebuah perusahaan komputer lagi, NeXT Computer yang seperti Lisa, NeXT tergolong sangat maju dalam hal teknologi, tetapi tidak pernah menjadi terkenal, kecuali di lingkup riset sains. (Tim Berners-Lee mengembangkan sistem World Wide Web di CERN dengan menggunakan sebuah NeXT workstation.) Namun NeXT membantu memajukan teknologi-teknologi sepert program object-oriented, PostScript, dan perangkat magneto-optical.
  • Pada tahun 1996, Apple membeli NeXT dengan bayaran AS$402 juta, dan membawa Jobs kembali ke perusahaan yang ia dirikan. Di tahun 1997 ia menjadi pemimpin sementara di Apple setelah kepergian Gil Amelio.
  • Dengan pembelian NeXT, banyak teknologi dari NeXT diterapkan ke dalam produk buatan Apple, terutama NeXTSTEP, yang berkembang menjadi Mac OS X. Dibawah bimbingan Jobs perusahaan tersebut meningkatkan penjualannya setelah memperkenalkan iMac. iMac merupakan komputer pertama yang dijual dengan mengutamakan penampilannya (walaupun iMac juga banyak menggunakan teknologi maju di dalamnya).
  • Apple mula mengembangkan sayapnya dengan pengenalan iPod alat musik portabel, piranti lunak iTunes, dan iTunes Music Store, perusahaan tersebut melakukan perubahan di bidang peralatan elektronik pribadi dan musik online. Sambil merangsang inovasi, Jobs juga mengingatkan bawahannya bahwa, "artis tulen membuahkan hasil," (real artists ship) yang maksudnya adalah, menghasilkan karya-karya dengan tepat waktu sama pentingnya dengan inovasi dan produk jitu.
  • Jobs bekerja di Apple selama beberapa tahun dengan gaji AS$1/tahun. Beliau tercatat di buku Guinness World Records sebagai "pemimpin perusahaan dengan gaji terendah" (Lowest Paid Chief Executive Officer).
  • Jobs sangat dikagumi karena keahliannya untuk meyakinkan orang dan menjadi salesman unggul, yang sering dijuluki reality distortion field dan hal ini nampak jelas nyata semasa beliau memberikan keynote speeches di Apple expos.


Ulasan Jurnal Kajian Kualitatif

Berikut merupakan ulasan bagi jurnal untuk kajian kualitatif:

Jurnal

Item

Jurnal 1

Jurnal 2

Jurnal 3

Tajuk

Tajuk:

A Comparative Study To Evaluate The Effectiveness Of Computer Assisted Instruction (CAI) Versus Class Room Lecture (CRL) For Computer Science At ICS Level

Tajuk terlalu panjang tetapi menerangkan maksud kajian dengan jelas

Tajuk:

Implementing Courseware to Support Learning Through Real-World Erroneous Examples: Students’ Perceptions of Tertiary Courseware and Obstacles to Implementing Effective Delivery Through VLE

Tajuk terlalu panjang tetapi menjelaskan tujuan serta subjek yang terlibat dalam kajian ini secara jelas

Tajuk:

Online debating to encourage student participation in online learning environments: A qualitative case study at a South African university

Tajuk kajian adalah terlalu panjang tetapi menjelaskan tujuan serta subjek yang terlibat dalam kajian ini secara jelas.

Abstrak


Kajian ini bertujuan menilai keberkesanan alat bantu mengajar berkomputer berbanding syarahan biasa.

Mengambilkira aspek kognitif.

Kajian ini juga membuktikan keberkesanan alat bantu mengajar berkomputer ke atas pelajar (sampel kajian) berdasarkan hasil penilaian pengguna.

Namun, metodologi kajian tidak dinyatakan dalam abstrak


Kajian ini menyiasat sejauhmana pelajar melihat dan mempelajari sesuatu melalui perisian kursus interaktif yang mengandungi contoh-contoh kesilapan yang sebenar daripada rakan sekelas.

Ia juga cuba mencungkil sebarang cabaran/halangan dalam melaksanakan dan mencipta perisian kursus interaktif.

Kajian ini juga menunjukkan bahawa pelajar memerlukan perisian kursus interaktif dalam yang efektif yang membolehkannya menangani kesilapan pemahaman mengenai sesuatu konsep

Salah satu cara yang berpotensi untuk melibatkan ramai penyertaan dikalangan peserta adalah dengan menggunakan struktur format perbahasan atas talian.

Kertas kajian ini melaporkan persepsi pelajar dan staf terhadap perbahasan atas talian yang digunakan ke atas prgram ijazah sarjana muda pendidikan dengan kepujian di universiti di Afrika selatan.

Pengenalan / Pendahuluan


Menerangkan kepentingan pencapaian kognitif dalam menilai keberkesanan alat bantu mengajar berkomputer.

Merujuk kepada taksonomi bloom untuk menentukan tahap kognitif seseorang.

Menerangkan kepentingan alat bantu mengajar berkomputer dalam pembangunan kogntif pelajar.

Turut menyatakan keefisyenan pembelajaran jika menggunakan alat bantu mengajar berkomputer


Menjelaskan kepentingan pembelajaran berdasarkan contoh-contoh kesilapan terutama dalam bidang matematik dan sains komputer yang melibatkan pemahaman sesuatu konsep.

Menjelaskan persekitaran perbahasan secara bersemuka dan tradisional dengan menggunakan beberapa kajian lepas bagi menyokong kajian.

Tinjauan Literatur


Tinjauan literatur digunakan dalam menyokong setiap hujah serta idea dalam setiap penerangan dalam bahagian pendahuluan.

Kajian-kajian lepas membuktikan kepentingan pembelajaran berdasarkan kesilapan yang boleh digunakan dalam beberapa kegunaan iaitu meningkatkan motivasi pelajar, pemahaman yang lebih baik mengenai sesuatu konsep, meningkatkan kebolehan berfikir, melatih kemahiran berfikir meta, menggalakkan penerokaan idea atau maklumat dan mengubah sikap

Penulis juga membicarakan mengenai pembelajaran berdasarkan kesilapan sebenar dan berdasarkan imaginasi.

Pembelajaran berdasarkan imaginasi berlaku selepas pembelajaran melalui lisan berlaku. Penulis mengaitkan kepentingan sumber lisan dalam membentuk pembelajaran berdasarkan kesilapan.

Tinjauan literatur digunakan dalam menyokong setiap hujah serta idea dalam setiap penerangan dalam bahagian pendahuluan.

Metodologi


Rekabentuk kajiannya berasaskan Pre-test - Post test Equivalent groups Deign iaitu membuat pengujian sebelum dan selepas ke atas subjek kajian

Persampelan pula adalah secara rawak ke atas pelajarpelajar Kolej Sains, Samanabad, Faisalabad; Kolej Lelaki Samanabad, Faisalabad; serta Oxford Textile and Computer College, Samanabad, Faisalabad

Pengujian juga menggunakan kaedah pilot test

Data serta dapatan dianalisa dengan menggunakan model analisis ANOVA.


Kajian melibatkan pelajar Tahun Pertama bagi Program Teknologi Maklumat di universiti United Kingdom

Contoh perisian kursus interaktif dibangunkan untuk tujuan kajian

Maklum balas diperolehi daripada pelajar direkodkan

Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif sepanjang May sehingga Jun 2000. Ia melibatkan staf dan pelajar program ijazah sarjana muda pendidikan dengan kepujian di universiti di Afrika selatan.

Data dikumpulkan menggunakan beberapa cara termasuklah pemerhatian dari pensyarah, penggunaan set soal selidik, penerimaan mesej dalam senarai mail, dan laporan penilaian yang dilampirkan oleh penilai kursus.

Dapatan / Perbincangan


Hasil pengujian ke atas subjek dinyatakan oleh penulis. Jadual-jadual daripada analisa dibina bagi menyokong hujah penulis.

Berdasarkan analisa, penulis berjaya membuktikan objektif kajiannya berjaya iaitu membuktikan keberkesanan penggunaan alat bantu mengajar berkomputer dalam meningkatkan kognitif pelajar


Dapatan dan maklum balas yang diterima membuktikan bahawa;

Mereka dapat mempelajari kesilapan-kesilapan daripada rakan-rakan sekelas dan seterusnya membolehkan mereka mempertingkatkan kefahaman

Membolehkan mereka mengetahui kesilapan-kesilapan yang berlainan bagi sesuatu permasalahan

Meningkatkan keyakinan diri

Perkongsian pembelajaran melalui pemerhatian kesilapan-kesilapan yang dilakukan oleh rakan-rakan lain

Penulis berharap hasil kajian ini dapat membantu individu untuk membangunkan perisian kursus interaktif yang mana memberikan fokus kepada pembelajaran berdasarkan kesilapan

Dapatan kajian ini dibahagikan kepada 4 tema iaitu:

- Nilai perbahasan atas talian: persepi pelajar

- Nilai perbahasan atas talian dalam meningkatkan penglibatan pelajar

- Potensi perbahasan atas talian dalam pembinaan kemahiran-kemahiran

- Sejauhmana perbahasan atas talian ini berguna dalam strategi pedagogi untuk menyokong bahasa inggeris sebagai bahasa kedua.

Pengkaji juga ada menyenaraikan beberapa cadangan dalam menggalakkan penyertaan pelajar dalam perbahasan atas talian.

Rujukan


Rujukan yang diperolehi merupakan gabungan jurnal, buku serta bahan daripada carian internet


Rujukan yang diperolehi agak ketinggalan namun idea-idea daripada rujukan membantu penulis untuk mengukuhkan hujah- hujah serta menghasilkan idea kepadanya

Terdapat pelbagai rujukan yang digunakan oleh pengkaji yang kebanyakannya adalah terkini. Antara sumber rujukan terbanyak yang digunakan oleh pengkaji ialah jurnal.


Rumusan:


Tajuk kajian adalah terlalu panjang tetapi menjelaskan tujuan serta subjek yang terlibat dalam kajian ini secara jelas.



Ulasan Jurnal Kajian Kuantitatif

Berikut disenaraikan ulasan bagi ketiga-tiga jurnal untuk kajian kuantitatif:

Jurnal

Item

Jurnal 1

Jurnal 2

Jurnal 3

Tajuk

Tajuk:

Gaya Pembelajaran dan Penggunaan Multimedia Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran

Tajuk adalah ringkas dan padat kerana tidak melebihi dari 15 patah perkataan. Tetapi, tajuk adalah terlalu umum.

Tajuk kurang menjelaskan kandungan dan bidang artikel dengan tepat.

Tajuk:

Learning “Goal Programming” Using an Interaktif Multimedia Courseware: Design Factors and Students’ Preferences

“Goal Programming” merupakan salah satu topik dalam mata pelajaran Matematik S yang diambil oleh calon-calon STPM, kemungkinan ramai pembaca terperangkap dengan maksud tersebut yang mungkin beranggap ia merupakan salah satu topik dalam mata pelajaran komputer

Tajuk tidak seberapa tepat bagi menghuraikan objek kajian

Tajuk:

Evaluation Of Courseware For Teaching And Learning Of Form

One Mathematics And Science

Tajuk adalah ringkas dan terlalu umum walau bagaimanapun subjek kajian telah dikhususkan melalui tajuk yang dinyatakan

Abstrak

Penulis tidak menyatakan abstrak kajian dalam penulisannya.

Kajian ini menerangkan mengenai kesesuaian penggunaan perisian kursus interaktif berbanding kaedah tradisional bagi pembelajaran topik ”Goal Programming”.

Perisian kursus interaktif pula dibangunkan dan digunakan sebagai instrumen pengujian.

Lebih 114 pelajar yang terlibat dalam kajian ini dan hasil dapatan daripada mereka dianalisis

Penulis menceritakan punca kepada pencetusan penggunaan perisian kursus interaktif di sekolah.

Kajian ini menfokuskan kepada penilaian guru terhadap perisian kurusu interaktif yang sedia digunakan di sekolah.

Penulis juga menyatakan sample dan kaedah yang digunakan dalam membuat analisa.

Hasil kajian membuktikan bahawa guru-guru bersetuju perisian kursus sedia digunakan adalah efektif dalam pengajaran dan pembelajaran

Pengenalan

Penulis menyatakan pengenalan dalam kajian dengan menarik. Dalam pengenalan, penulis juga turut menyatakan tujuan kajian dan dapatan kajian.

Pada bahagian pengenalan, ia menerangkan rasional melakukan kajian tersebut di Institut Sinaran, Kota Kinabalu, Sabah.

Ia juga menerangkan model rekabentuk instructional ADDIE sebagai model kajian.

Kajian juga menggunakan gaya pembelajaran ‘Honey and Mumford Learning Style Inventory’ bagi menganalisa gaya pembelajaran responden

Ia juga mengutarakan mengenai pemilihan tajuk kursus yang dipilih serta menerangkan rekabentuk dan pembangunan perisian kursus interaktif

Penulis menceritakan secara ringkas kronologi yang membawa kepada keperluan perisian kursus interaktif untuk digunakan di sekolah.

Banyak hasil kajian yang dilakukan sebelum ini memperkatakan kesulitan yang dialami dalam mengimplementasikan perisian kursus interaktif di sekolah

Tinjauan Literatur

Walaupun tidak dinyatakan dengan jelas item tinjauan literatur / kajian keperpustakaan, terdapat beberapa kajian lepas menyokong kajian kerana ada ulasan. Maklumat yang dinyatakan oleh penulis juga membawa kepada hala tuju kajian. Terdapat kesilapan ejaan seperti “televesyen” yang seharusnya ditulis “televisyen

Tinjauan literatur digunakan untuk menyokong penerangan yang diberikan dalam bahagian pendahuluan.

Tinjuan literatur digunakan dalam membahaskan kesulitan yang dialami dalam melaksanakan perisian kursus interaktif dengan mengemukakan hasil-hasil kajian daripada mereka

Antaranya guru tidak berpuashati dengan perisian, persembahan yang kurang berkualiti, dan kelemahan pedagogi dalam penyampaian

Metodologi

Metodologi kajian tidak dinyatakan dengan jelas oleh penulis.

Walaubagaimanapun, instrumen kajian, persampelan dan hasil dapatan ada dinyatakan penulis.

Metodologi kajian dijelaskan dengan menerangkan kegunaan kajian, rekabentuk kajian, instrumen pengujian (treatment instrumen), instrumen kajian, sampel kajian, ’pilot study’ dan kajian sebenar.

Kajian dilakukan dengan menggunakan kaedah tinjauan

Sampel kajian pula melibatkan 68 guru yang terpilih berdasarkan kriteria kajian dari seluruh negara yang mengajar subjek sains dan matematik tingkatan 1.

Instrumen kajian bagi pengumpulan data pula menggunakan Courseware

Evaluation Form” yang diubahsuai daripada CAI Evaluation Form yang dihasilkan oleh Peter Desberg, dari California State University, namun ia diubahsuai agar sesuai untuk penilaian tempatan.

Pilot study digunakan untuk mengukuhkan ketepatan dan kesahan data yang dianalisa

Pengumpulan data dilakukan dengan melawat sekolah-sekolah pilihan dan guru membuat penilaian ke atas borang yang disediakan

Prosedur penganalisan data menggunakan SPSS v13

Hasil Dapatan / Perbincangan

Hasil kajian dinyatakan secara ringkas dan jelas. Dapatan kajian juga menyokong dapatan kajian-kajian lain.

Penulis tidak membincangkan implikasi kajian .

Hasil kajian dibincangkan oleh penulis dengan menyatakan analisis-analisis dapatan dan disokong dengan jadual-jadual analisis.

Analisis dikelompokkan kepada enam kategori utama analisa iaitu, kandungan, interaktiviti, navigasi, maklum balas, rekabentuk paparan, dan kebarangkalian mengutamakan penggunaan perisian kursus interaktif berbanding pembelajaran tradisional.

Penulis juga membincangkan implikasi kajian serta tindakan susulan yang perlu dilakukan untuk memperbaiki kajian kelak

Hasil kajian dibentangkan dan penulis menghuraikan satu persatu elemen- elemen yang dinilai.

Jadual berbentuk skala Likert dibina bagi menunjukkan hasil analisis yang telah dijalankan dan membantu hujah penulis

Item-item dikategori kepada beberapa aspek antaranya persepsi, kandungan, rekabentuk, mudah penggunaan, dan pengurusan perisian kursus, motivasi, pembelajaran

Berdasarkan analisa, penulis membuat kesimpulan bahawa guru-guru memberikan nilai positif kepada penggunaan perisian kursus interaktif

Rujukan

Tiada sumber rujukan yang dilampirkan oleh penulis.

Rujukan yang digunakan penulis kajian majoritinya terdiri daripada jurnal dan buku rujukan. Sumber rujukan juga adalah terkini

Rujukan yang digunakan penulis pula terdiri daripada buku, jurnal dan bahan dari internet.

Rujukan pula lebih menjurus kepada multimedia serta pengajaran dan pembelajaran

Rumusan:

Terdapat banyak kelemahan yang didapati daripada Jurnal 1, kerana mempunyai kesilapan dari segi ejaan, tidak menyatakan abstrak dan tidak melampirkan rujukan.