Tuesday, July 27, 2010

Apa itu kajian kuantitatif?


1. Definisi kajian kuantitatif:
  • Kajian kuantitatif merupakan satu kajian secara umumnya menggunakan analisis statistik, ia lebih bersifat objektif dan berorientasikan kepada hasil.
  • Merujuk kepada istilah "kuantiti" membawa erti berapa banyak atau bilangannya. Kuantiti merujuk kepada bilangan yang diskrit, yang dinyatakan dengan tepat.
  • Berdasarkan kepada istilah kuantiti, penyelidikan kuantitatif dikaitkan dengan data numerika dan ketepatan. Ia adalah berdasarkan kaedah penyelidikan inkuiri positivis dimana penyelidikan dilakukan melalui kajian eksperimental dan data numerika yang dipungut dianalisis dengan ujian statistik. Melalui penyelidikan kuantitatif, masalah kajian dinyatakan dalam bentuk hipotesis..


2. Jenis-jenis kajian kuantitatif:
  • Kajian kuantitatif terbahagi kepada 2 jenis iaitu kajian intervensi dan kajian non-intervensi. Bagi kajian intervensi, rekabentuk kajian yang sesuai adalah kajian eksperimen, manakala kajian non-intervensi pula rekabentuk kajiannya adalah kajian korelasi dan kajian tinjauan.
  • Bagi rekabentuk kajian eksperimen (kajian intervensi), ia menerangkan sama ada intervensi mempengaruhi hasil satu kumpulan berbanding kumpulan yang satu lagi. Manakala bagi rekabentuk kajian korelasi pula ia meramal perkaitan atau hubungan antara pemboleh ubah, dan bagi rekabentuk kajian tinjauan pula menerangkan trenda bagi satu populasi.


3. Apa itu Kajian Kuantitatif?
  • Istilah "kuantiti" membawa erti berapa banyak atau bilangannya. Kuantiti merujuk kepada bilangan yang diskrit, yang dinyatakan dengan tepat. Berdasarkan kepada istilah kuantiti, penyelidikan kuantitatif dikaitkan dengan data numerika dan ketepatan. Ia adalah berdasarkan kaedah penyelidikan inkuiri positivis dimana penyelidikan dilakukan melalui kajian eksperimental dan data numerika yang dipungut dianalisis dengan ujian statistik. Melaluipenyelidikan kuantitatif, masalah kajian dinyatakan dalam bentuk hipotesis..
  • Menurut John W. Cresswell (2008), Kajian kuantitatif adalah jenis penyelidikan pendidikan di mana pengkaji memutuskan apa yang hendak dikaji, bertanya soalan yang khusus, mengecilkan skop soalan, mengumpul data yang boleh dikuantitatifkan daripada peserta, menganalisa nombor-nombor tersebut menggunakan statistik dan menjalankan inkuiri dalam bentuk yang objektif dan tidak bias.


4. Ciri-ciri kajian kuantitatif adalah seperti berikut:
  • Bersifat deskriptif atau penjelasan dari
  • Spesifik dan sempit
  • Boleh diukur atau diperhatikan
  • Instrumen ditentukan
  • Data berbentuk numerikal
  • Penglibatan responden yang ramai
  • Penilaian yang lebih objektif dan tidak bias

Bagi penggunaan rekabentuk kuantitatif, ia terbahagi kepada 2 iaitu kajian intervensi dan kajian non-intervensi.

Bagi kajian intervensi, rekabentuk kajian yang terlibat dalah kajian eksperimen dimana menerangkan sama ada intervensi mempengaruhi outcome satu kumpulan berbanding kumpulan yang satu lagi.

Bagi kajian non-intervensi, rrekabentuk kajian yang terlibat adalah kajian korelasi dan kajian tinjauan. Kajian korelasi digunakan untuk meramal perkaitan atau hubungan antara pemboleh ubah manakala kajian tinjauan adalah kajian yang menerangkan trenda bagi satu populasi.



Sumber:

1) Penulis: John W. Creswell (3rd Edition, 2008)
Buku: Educational Research - Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research

2) Penulis: Chua Yan Piaw
Buku: Kaedah Penyelidikan (Kaedah dan Statistik Penyelidikan)

3) Penulis: Schostak, John F. (2002)
Buku: Understanding, designing, and conducting qualitative research in education: framing the project. (halaman: 80)

Friday, July 23, 2010

Guru Sebagai Penyelidik

1. GURU SEBAGAI PAKAR RUJUK:
  • Mempunyai kemahiran ikhtisas dan menguasai ilmu pengetahuan.
  • Menunjukkan sikap jujur serta mewujudkan interaksi positif pelbagai hala.
  • Menggunakan pelbagai kaedah dan teknik yang memudahkan murid menjalankan aktiviti pengajaran mereka.

2. GURU SEBAGAI PENYELIDIK:
  • Menyelesaikan masalah yang mungkin dihadapi oleh murid.
  • Mengubah dan menyesuaikan strategi P & P dapat menarik perhatian murid.
  • Sentiasa membuat dan menjalankan refleksi kendiri bagi memperbaiki kelemahan dalam P & P.

3. Rasional untuk melibatkan guru sebagai penyelidik adalah untuk mengembangkan kemahiran menyiasat pengajaran diri sendiri di samping memupuk keinginan memperbaiki pengajaran pembelajaran serta keadaan bekerja guru dan murid. Dengan cara ini, guru mempunyai kesempatan membuat pilihan bagi amalan pendidikan yang lebih baik.
(Gray 1988)

4. Antara manfaat menjalankan kajian tindakan daripada perspektif pendidikan di sekolah ialah:

i) Perkembangan profesionalisme guru
  • Kajian tindakan berupaya mengembangkan kemampuan guru sebagai peneroka pengetahuan yang profesional.
  • Guru sebagai seorang profesional tidaklah semata-mata mengamalkan pengetahuan yang dikemukakan oleh orang lain tetapi berupaya merintis jalan bagi menanggani masalah P&P.
  • Guru yang menjalankan kajian tindakan memainkan peranan sebagai pengkaji.

ii) Meningkatkan keberkesanan amalan mengajar serta membantu mengubah amalan mengajar.
  • Sudah tentu terdapat situasi-situasi di mana pembelajaran didapati bermasalah.
  • Contohnya pencapaian pelajar berbza-beza walaupun mereka diberi pengalaman pembelajaran yang sama.
  • Guru sebagai seorang yang bertanggungjawab menyediakan perkhidmatan kepada pelanggan-pelanggannya perlu mencari jalan-jalan penyelesaian supaya perkhidmatannya sentiasa bertambah baik.

iii) Perkongsian maklumat dan usaha berpasukan.
  • Perkongsian dapatan kajian adalah perkara penting yang disarankan dalam kajian tindakan.
  • Melalui perkongsian, guru-guru lain boleh menggunakan dapatan kajian sebgai rujukan atau panduan bagi melaksanakan kajian atau amalan mereka sendiri apabila didapati dapat membawa kepada sesuatu yang positif dari segi kuantiti ataupun kualiti.

iv) Menjalankan penyelidikan pengajaran dengan sistematik.
  • Kajian tindakan dalam amalan mengajar bukanlah melaksanakan sesuatu projek khusus untuk tujuan penyelidikan semata-mata tetapi mengajar dengan menggunakan pendekatan penyelidikan.
  • Kajian dijalankan semasa guru mengajar dengan menggabung jalin ciri-ciri penyelidikan seperti mengumpul data tentang pengajaran dan selepas itu menganalisis data tersebut.